În 2017 comportamentul de plată în rândul consumatorilor români s-a îmbunătățit ușor comparativ cu 2016 în ceea ce priveste plata la timp a facturilor. În prezent 74% dintre facturi sunt plătite la timp, ceea ce este echivalent cu o crestere de doar 1 punct procentual în comparație cu anul precedent. În acelasi timp, companiile au redus termenele de plata atât pentru clienții persoane fizice (B2C), cât și pentru clienții persoane juridice (B2B). Cu toate acestea, în ciuda ușoarei îmbunătătiri a numărului de plăți efectuate la timp, România rămâne una dintre țările est-europene cu numărul cel mai redus de facturi achitate la timp, alături de Grecia, Rusia, Bulgaria si Slovacia.
Toți antreprenorii își doresc clienți care plătesc facturile la timp iar noi vă sfătuim să urmați anumite tactici pe care le puteți pune în aplicare pentru a preveni întârzierea plăților!
1. Stabiliți termeni de plată foarte clari
Ca proprietar al unei afaceri, este esențial să aveți o politică de plată clară, pe care clienții dumneavoastră o înțeleg. Asigurați-vă că termenele de plată sunt clare și vizibile în facturile pe care le emiteți. Evitați folosirea unor expresii generale precum "factura trebuie plătită în două săptămâni", în schimb vă încurajăm să utilizați formulări precise precum “factura trebuie plătită în 14 zile de la [data] ". În acest fel nu există ambiguități sau loc de interpretare greșită.
În plus, este întotdeauna mai ușor să urmăriți datoriile atunci când ați fost foarte clar cu privire la termenele de plată din viitor. Puteți lua în considerare includerea unor suspendări ale executării obligațiilor ce vor fi instituite în urma transmiterii unei declarații, cum ar fi "Nu pot continua executarea propriilor obligații până când nu se achită datoriile restante", declarație trimisă prin corespondență. Dacă cineva nu și-a plătit factura de bunăvoie nu vă simțiți obligat să continuați să lucrați pentru ei.
2. Stabilirea unei taxe de întârziere
Condițiile de plată ar trebui să includă întotdeauna o politică de plată întârziată. Acest lucru informează clienții că o taxă va fi adăugată la factura lor odată ce trece un anumit interval de timp după data scadenței. Aceasta este o modalitate bună de a asigura plățile la timp, deoarece clienții nu vor să dori să platească mai mult.
De exemplu, în cadrul termenelor de plată, o penalizare suplimentară de 2% ar putea apărea după 30 de zile, crescând la 3% odată cu întârzierea facturii cu 60 de zile.
3. Solicitați o plată în avans sau plăți eșalonate
Întârzierea sau neplata unei facturi poate fi sfârșitul unor mici antreprenori!
O bună tactică pentru a evita să aștepți plățile mari corespunzătoare unor prestații de mare valoare, este solicitarea unei plăți în avans. Acest lucru este util în special dacă munca este consumatoare de timp sau provoacă costuri semnificative pentru a fi finalizată și vă oferă liniștea de care aveți nevoie.
Procentul poate fi negociat întotdeauna în funcție de sfera proiectului, dar nu uitați să actualizați politica de plată pentru a reflecta ceea ce sa convenit.
Solicitarea unei plăți în avans va descuraja, de asemenea, orice clienți care nu au intenția de a nu plăti deloc!
4. Oferiți stimulente pentru plată anticipată
Puteți oferi clienților un stimulent dacă plătesc devreme sau la timp. Acest stimulent ar putea fi un procentaj din factura totală, sau o reducere la următoarea achiziție sau un tip de ajutor sau bonus de orice fel.
De exemplu, dacă termenul de plată este de 14 zile, puteți oferi clienților care plătesc în primele 7 zile o reducere de 3% sumei de plată corespunzătoare facturii ce urmează a fi achitată sau la următoarea factură. Oferind acest stimulent, veți putea vedea că ziua de plată va veni puțin mai devreme, ceea ce vă ajută să planificați mult mai bine cheltuielile.
Ca și în cazul termenelor de plată cu întârziere, acest lucru poate fi ajustat în funcție de valoarea facturii, precum și de puterea relației cu acel client.
5. Oferiți multiple modalități de plată
Luați în considerare posibilitatea de a oferi mai multe modalități clienților să vă plătească. Există o gamă largă de instrumente de facturare simple și accesibile și platforme de contabilitate cloud care fac întregul proces de plată mai ușor pentru toată lumea. În loc să trimiteți prin e-mail o factură și să sperați ca va fi achitată într-un interval de timp cât mai scurt, configurați opțiunile de plată online, cum ar fi PayPal sau plățile prin carduri de credit. Permițând clienților să plătească într-un mod care li se potrivește, aceștia vor plăti mai repede.
Prin acceptarea plăților instant, vei putea fi plătit imediat ce lucrările sunt finalizate și astfel nu vă veți mai face griji despre urmărirea întârzierii efectuării plăților.
Întârzierea plăților poate afecta serios fluxul de numerar al unei întreprinderi mici. Dacă nu ești plătit la timp ți se va reduce capacitatea de a îți plăti propriile facturi, de a îți plăti personalul și de a investi în lucruri precum echipamente noi. Ca urmare, va fi mai greu să îți dezvolți afacerea.
Nu uitați! Clientul dumneavoastră vă poate plăti cu întârziere deoarece cineva le plătește cu întârziere și probabil va aprecia ocazia de a vorbi cu dumneavoastră și de a găsi o soluție. Merită să vă gândiți cum să vă asigurați că sunteți plătit la timp. Dezvoltarea afacerii depinde de asta!