Ce este profitul?
Profitul brut este diferența dintre veniturile companiei şi costurile acesteia, iar profitul net este obținut prin scăderea impozitului din profitul brut.
Implicațiile profitului
A - Adaptare pe termen lung și evitarea crizelor
De multe ori, profitul net este confundat cu disponibilul de numerar. Există însă elemente care nu au legătură cu fluxul de numerar dar care influențează profitul. Aceste elemente sunt în general costurile fără impact asupra fluxului de numerar, cum ar fi amortizările, provizioanele, şi alte elemente de jargon economic. Pe scurt, între banii din bancă şi profitul din balanță pot fi diferențe semnificative, pe care orice antreprenor trebuie să le cunoască. Fără înțelegerea ajustărilor dintre numerarul disponibil şi profitul contabil, planurile pe termen scurt şi lung pot fi afectate. Înțelegerea indicatorilor economici face diferența între creștere sau adaptarea la crize şi faliment.
B - Indicator de risc important
Profitul net este cel mai important indicator pentru asociați, creditori, angajați actuali şi potențiali, punctul de pornire în calcularea EBITDA, EBITD, EBIT vedetele analizelor de risc derulate de bănci şi alți creditori. Pentru obținerea unui credit bancar sau a unei finanțări guvernamentale sau private, nivelul profitului anului curent sau al anilor anteriori este determinant.
C - Evitarea riscului de dizolvare a companiei
Riscul de dizolvare a companiei la cererea autorităților sau terților este foarte mare dacă societatea înregistrează pierdere pentru o perioadă mai mare de doi ani, fără a demonstra capacitatea de a o acoperi din profituri viitoare. De aceea nu doar cunoașterea profitului este importantă ci şi a factorilor care îi influențează mărimea, pentru a putea anticipa şi monitoriza evoluția şi pentru a evita riscurile majore.
Impozitarea profitului
Pentru companiile plătitoare de impozit pe profit
Pentru companiile plătitoare de impozit pe profit (cele care raportează venituri mai mari de 1 milion euro), cota de impozit pe profit este 16%. Profitul impozabil sau fiscal, nu este aproape niciodată același cu profitul contabil, iar diferența nu este doar de terminologie. Profitul fiscal se obține din profitul contabil prin anumite ajustări, cum ar fi scăderea veniturilor neimpozabile (dividende primite din alte companii) şi adăugarea cheltuielilor nedeductibile (protocol, sponsorizări, alcool, s.a.).
Clasificarea cheltuielilor este importantă pentru societățile plătitoare de impozit pe profit deoarece acestea pot fi deductibile, deductibile limitat sau nedeductibile fiecare dintre ele afectând nivelul profitului impozabil.
Creșterea costurilor deductibile reduce impozitul, ceea ce creează tentația înregistrării de costuri care nu au legătură cu afacerea în scopul optimizării fiscale. Este foarte important ca toate cheltuielile înregistrate în contabilitate să aparțină doar afacerii, pentru a evita optimizările fiscale riscante. Autoritățile fiscale sunt foarte vigilente în identificarea elementelor fără legătură cu entitatea verificată, iar pierderile obținute prin optimizările fiscale fără bază legală sunt de câteva ori mai mari decât beneficiile obținute la momentul înregistrării lor. Spre exemplu, dacă reducerea de impozit obținută prin înregistrarea unei cheltuieli de 10.000 de lei este 1.600 lei, în situația în care autoritățile reîncadrează costul ca venit salarial, taxele datorate sunt de aproximativ 4.500 de lei, la care se vor adăuga penalități şi majorări de întârziere.
Pentru companiile plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor
În cazul companiilor plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor (cele care raportează venituri inferioare sumei de 1 milion euro), impozitul se aplică la totalul veniturilor şi este în cota de 1% sau 3%, în funcție de numărul de angajați. În cazul acestor companii nu este necesară calcularea profitului fiscal, deoarece nu este impozitat profitul ci venitul.
Totuși, deși obținerea de profit este rațiunea de a fi a unei companii, maximizarea lui trebuie făcută cu un preț social şi organizațional echilibrat. Creșterea nu poate fi obținută doar prin maximizarea averii, ea trebuie să fie susținută şi de un traseu echilibrat al companiei prin viața economică şi socială a mediului în care activează.
Despre autor

Flori Mitu este cel mai tânăr traducător al codului fiscal în echipa Accountess
