5 pași pentru a-ți eficientiza timpul și fluxul de numerar

5 pași pentru a-ți eficientiza timpul și fluxul de numerar

by
18-02-2019

 

Indiferent că ești la început de drum cu o afacere sau nu, este bine să te asiguri că ai și o sumă de bani de rezervă (impusă de lege sau nu).

 

Uneori este greu să susții o firmă fără această rezervă, cel puțin la început. Apropo de asta, producătorul principal de mașini electrice, Tesla, a văzut cum prețul acțiunilor scade ca urmare a îngrijorării că rezervele sale de bani se termină. Așadar, nu este o problemă pe care doar firmele mici o au.

 

Îți prezint, în continuare, câteva sfaturi pe care un antreprenor ar trebui să le ia în considerare pentru a-și menține un flux de numerar sănătos pe tot parcursul anului:

 

1. Creează-ți un plan privind fluxul de numerar și bugetul afacerii

 

Cashflow-ul reprezintă unul dintre cele mai importante instrumente de analiză folosite de către manageri și antreprenori în fundamentarea unor decizii de investiții.

 

Drept urmare, este important să îți întocmești un plan al fluxului de numerar și un plan cu bugetul afacerii. Asta te va ajuta să previzionezi veniturile și cheltuielile, astfel încât să fii conștient de potențialele obstacole înainte ca ele să apară.

 

Astfel de planuri te vor ajuta să iei și decizii financiare mult mai bune. Dacă ai o imagine completă despre unde se duc banii și pe ce, vei putea ști dacă poți avea cheltuieli în plus precum angajarea de personal sau cumpărarea unor echipamente noi.

 

În orice caz, tot pot apărea situații neprevăzute, indiferent de cât de bine îți construiești bugetul, care pot da peste cap până și cel mai bun plan. Astfel că, orice afacere trebuie să aibă rezerve de numerar în caz de urgență pentru ca lucrurile să continue cât de cât pe un făgaș normal.

 

 

 

 

2. Verifică-ți periodic veniturile și cheltuielile

 

Ca antreprenor trebuie să fii tot timpul conștient de veniturile și cheltuielile pe care le ai. Este ușor să trecem cu vederea micile cheltuieli, dar pot deveni periculoase! Dacă nu îți înregistrezi cu sârguință fiecare tranzacție, nu ai cum să știi dacă ai depășit sau nu bugetul sau ce îți mai poți permite.

 

Ținând clar evidența banilor din firmă, poți să reduci sau să tai mai ușor cheltuielile care nu sunt necesare.

 

3. Setează termeni de plată mai specifici

 

Înainte de a oferi orice serviciu sau marfă, stabilește un termen de plată concret pentru clienții tăi și nu te abate de la el.

Poți cere, de exemplu, să primești un avans înainte, o garanție sau ca plata să fie făcută în termen de X zile de la momentul prestării serviciului.

 

Nu îți extinde plata la 60 sau 90 de zile după ce ți-ai terminat munca, fii ferm cu termenii impuși și întotdeauna facturează-l pe client imediat ce ai încheiat un contract.

 

4. Solicită mai des achitarea facturilor deja întârziate

 

Facturile întârziate sau neîncasate îți pot bloca fluxul de numerar. Pune-ți la punct un proces de colectare și asigură-te că urmărești constant data scadentă a facturilor, pentru a limita timpul petrecut în așteptarea celor care plătesc mai greu.

 

Dacă este necesar, impune penalități celor care fac plățile foarte târziu pentru a încuraja clienții să plătească la timp. Fii transparent în legătură cu condițiile despre plățile întârziate pentru a nu-i surprinde pe clienți în cazul unor schimbări.

 

Fă-ți un obicei din a analiza și a ține evidența facturilor înainte să depășească termenul de plată. Setează-ți notificări cu privire la ele pentru a ține legătura cu clienții și a-i înștiința că se apropie termenul de plată.

 

Soluții precum SmartBill te ajută să-ți administrezi facturile lunare și sunt de mare ajutor în automatizarea acestui proces. Îți permite să creezi și să trimiți mai ușor o factură, să ții evidența plăților, le amintește automat clienților de următoarele termene de plată și îți trimite rapoarte săptămânale și lunare cu situația încasărilor. Iar în caz că ai facturi neîncasate, le poți publica și ține evidența pe platforma Confidas.

 

5. Fii în pas cu tehnologia

 

Nu trebuie ratată nicio oportunitate de a-ți crește afacerea cu ajutorul tehnologiei și a mediului online. Asta înseamnă să vezi ce instrumente folosești în momentul de față și ce poți îmbunătăți sau adăuga. Există o gamă largă de aplicații simple disponibile pentru afacerile mici, care te pot asista în orice operațiune, de la comunicații și marketing, la plăți și programarea activităților. Vezi unde ai nevoie de cel mai mare ajutor și caută soluția tehnică care se potrivește cel mai bine nevoilor tale. Poate că nu vor fi toate gratuite, dar acele mici cheltuieli în îmbunătățirea eficienței, vor valora ca timp economisit pentru tine (doar să nu uiți să le treci în buget).

 

Pe de altă parte, ce opțiuni de plată oferi? Ești încă prins în numărarea notițelor și a banilor la sfârșitul zilei? Modalitățile de plată online îi ajută pe cei care au afaceri mici să fie plătiți oricând, oriunde, imediat. Oferindu-le clienților tăi mai multe oportunități de a plăti, este mult mai probabil să se întoarcă și data viitoare.

 

Utilizând tehnologia pentru a-ți simplifica procesele, nu doar că îți va face viața mai ușoară, dar cu timpul economisit poți face alte activități ce te vor ajuta să menții un flux de numerar constant, precum achiziții noi sau să te ocupi mai mult de echipa ta.

 

Menținerea unui flux de numerar sănătos este atât despre cum gestionezi banii o dată ce ii ai, cât și să te asiguri că există în primul rând bani. Având o imagine completă asupra afacerii și suficienți bani, te va ajuta să ai grijă de firmă în perioadele dificile.

 

Articole recomandate

Autor:
Postat în categoria Articole, în data: 05-11-2018

Descoperă instrumente ce te vor ajuta să-ți dezvolți afacerea!

Autor:
Postat în categoria Articole, în data: 08-11-2018

Clienții care nu plătesc la timp îți pun în pericol afacerea. Află cum îi poți disciplina!

Autor:
Postat în categoria Știri, în data: 17-12-2018

Confidas, o companie fondată de un tânăr student de 21 de ani, primește 80.000 EUR printr-o investiție de la un fond și alți investitori individuali.

Despre Confidas

Bine ai venit pe blogul Confidas!
Aici vei găsi sfaturi de la experți și informații utile afacerii tale.


Confidas este o platformă cu milioane de date despre companiile din România și îți permite să expui public companiile care nu te-au plătit la timp. Utilizatorii noștri au acces la rapoarte de credit, primesc alerte legate de starea financiară a clienților lor și înregistrează incidente de plată pentru a recupera facturile neîncasate mai rapid.


Află mai multe despre Confidas – click aici
Abonează-te la newsletter!
Alătură-te celor peste 500 de companii care primesc cele mai bune sfaturi de business
Următește Confidas
Categorii

Cât de bine îți cunoști clienții?

Vinde cu încredere și diminuează-ți riscul comercial prin verificarea clienților și a prospecților