Deși este o parte vitală a gestionării fluxului de numerar, urmărirea plăților întârziate nu este ceva de care antreprenorii se bucură. Ce poți face pentru a-i determina pe clienți să plătească la timp? Și ce poți să faci când ești blocat de un client care nu-și achită datoria?
Prevenția este soluția
Primul mod prin care îi poți face pe clienți să te plătească la timp este să îi eviți pe cei care nu plătesc în mod regulat. Cei care plătesc foarte târziu sau cei care nu plătesc deloc sunt greu de diferențiat față de firmele ce au conduită pozitivă de plată. Unele firme își întreabă clienții despre referințele comerciale, dar nici aceștia nu dau întotdeauna detalii despre companiile cu care au încheiat contracte sau despre facturile neplătite.
Pentru că astfel de informații sunt nepublice este bine să cercetezi raportul de credit al tuturor noilor clienți. Așadar, îți sugerăm să faci o verificare a raportului de credit al partenerilor și clienților tăi pe o platformă precum Confidas. În funcție de ce informații găsești, poți lua o decizie cu privire la oportunitatea de a încheia un contract cu o anumită firmă. Dacă raportul acesteia este negativ, ar trebui să îi impui condiții mai stricte sau chiar să refuzi colaborarea.
Stabiliți-vă așteptările
A fi plătit nu este un privilegiu, e un drept. Dacă dorești să schimbi obiceiurile de plată ale clientului, trebuie să ai modalități de a face acest lucru. Asigură-te că ai elaborat clauze care să prevadă modul prin care termenul de plată ar putea fi prelungit, care sunt ipotezele și ce se întâmplă când termenul este depășit.
Îți recomandăm ca aceste clauze să fie incluse într-un anumit contract în urma consultării unui profesionist în drept, deoarece redactarea greșită a acestora ar putea să creeze mai mult haos decât ordine. Într-o postare viitoare îți vom oferi un exemplu de contract.
Fii activ!
Pentru datoriile neplătite trimite notificări de plată la 10 sau 15 zile de întârziere de la termenul de scadență. Asta îi ajută pe clienții tăi să-și amintească de plata restantă față de tine și să arate că iei în serios datoriile.
Această notificare poate fi făcută prin telefon, e-mail sau în persoană, dacă merită timpul.
După o perioadă mai lungă, să spunem 30 de zile de întârziere, trimite o notificare finală prin care să informezi clientul că datoria trebuie plătită imediat pentru a evita acțiunea în instanță sau înregistrarea unui incident de plată în raportul de credit de pe platforma Confidas. Un incident de plată este o pată neagră pe raportul de credit al companiei și va fi vizibil pentru următorii 5 ani.
Serviciile de colectare a creanțelor
Agențiile de colectare a creanțelor nu fac nimic din ce tu nu poți rezolva singur, dar sunt mult mai practice. De obicei lucrează pentru un procent din banii pe care îi au de recuperat.
Serviciile online precum Confidas permit IMM-urilor să împartașească informații cu privire la neîndeplinirea obligațiilor de plată ale clienților lor. Folosind Confidas vei putea să analizezi activitatea tuturor firmelor din România, având la dispoziție posibilitatea de a te înscrie gratuit!
În cele din urmă, există opțiunea acțiunilor în instanță care sunt costisitoare și consumatoare de timp. Totuși este un mod bun de a începe, dar mai întâi asigură-te, consultând un avocat.