Ce este bilanțul contabil și cum te ajută să-ți înțelegi firma

Bilanțul contabil - tablou al performanței unei societăți

by
17-10-2019

Fiecare entitate economică trebuie evaluată în funcție de poziția sa financiară și de performanță.

Cum pot fi procurate aceste informații? Cea mai mare parte, din situațiile financiare.

 

Componentele situațiilor financiare sunt:

  • Bilanțul: reflectă poziția financiară a unei întreprinderi, activul și datoriile sale
  • Contul de profit și pierdere: indică performanța activității prin veniturile și cheltuielile înregistrate;
  • Date informative: detalierea elementelor prezentate în primele două formulare, cu scopul de a fi mai ușor de înteles de către utilizatorii situațiilor financiare (detalii despre contractele de împrumut, despre provizioanele constituite, etc.)
  • Situația activelor imobilizate;
  • Situația amortizării activelor imobilizate;
  • Situația ajustărilor pentru depreciere
  • Anexe: note explicative, declarația administratorului, raportul de gestiune, propunerea de repartizare a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

 

Informaţiile prezentate în bilanțul contabil sunt utile atât pentru companie, cât şi pentru furnizorii săi, clienţi, bănci, investitori, angajați şi autoritățile publice. Situațiile financiare au rolul de a ajuta antreprenorul să înțeleagă istoricul companiei și astfel, pe baza acestuia, să-și planifice activitatea viitoare.

 

Activul

Datoriile

Ceea ce deține o companie: Sursele de finanțare:
Activele imobilizate (necorporale, corporale și financiare)
 
Ex: clădiri, terenuri, amenajări de terenuri, investiții, software, aparatură, mobilier
Capitalul social + rezervele + provizioanele + rezultatul reportat (profit sau pierdere din anii precedenți)+ rezultatul exercițului (profitul sau pierderea anului curent)= Capitalul propriu
Activele circulante (stocuri, creanțe, investițiile pe termen scurt, casa și conturile la bănci)
 
Ex: stocuri de materiale și mărfuri, clienți în sold, numerar în casierie, disponibilități bancare
Datoriile:
  • Pe termen lung
  • Pe termen scurt
 
Ex: împrumuturile asociaților, împrumuturi de la terți sau bancare, furnizori neachitați, datorii către bugetul statului, leasing financiar
Cheltuielile înregistrate în avans (plăți pentru servicii sau bunuri de care compania va beneficia în viitor)
Veniturile înregistrate în avans (sume încasate în contul unor prestații sau livrări ulterioare)
 

Pentru terți (banci, autoritați, investitori, clienți, furnizori, angajați, etc.) bilanțul este un indicator al dezvoltării afacerii, îi ajută în decizia de a colabora sau nu cu respectiva companie.

 

Bilanțul contabil cuprinde două elemente în echilibru (Activul=Capital propriu + Datorii).

 

Capitalul propriu (Activul net) este ceea ce ar obține asociații din companie dupa achitarea tuturor datoriilor. Este unul dintre cele mai importante elemente ale Bilanțului deoarece un capital propriu negativ indică probleme sau poate genera probleme, cum ar fi:

  • Risc de control fiscal
  • Risc de dizolvare companie
  • Imposibilitatea de a atrage finanțări

 

Un capital propriu pozitiv și crescut, pe de altă parte, este semnul unei afaceri sănătoase, atractive pentru investitori și parteneri. 

 

Întocmirea bilanțului contabil este obligația legală care se adresează tuturor agenților economici (SRL, IFN etc.) și ONG-urilor (fundații, asociații, etc.). Termenul de depunere a situațiilor financiare este de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, în cazul societăților economice și de 120 de zile în cazul ONG-urilor. Situațiile financiare semestriale sunt similare bilantului contabil si pot fi depuse sub formă de raportare contabilă semestrială la sfârșitul lunii iunie de către societățile care la data de 31 decembrie a anului precedent au avut o cifră de afaceri mai mare decat plafonul stabilit prin lege (în prezent 220.000 lei).

 

Întrucât bilanțul contabil reprezintă obligația financiar contabilă a unei societăți, neîntocmirea, nesemnarea și nedepunerea lui în termenul legal constituie contravenție și se sancționează cu amendă, după cum urmează:

  • neîntocmire și nesemnare: amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei;
  • nedepunere în termenul legal: amendă de la 300 lei la 1.000 lei (perioadă de întârziere cuprinsă între 1 – 15 zile lucrătoare), amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei (perioadă de întârziere cuprinsă între 16 – 30 zile lucrătoare), amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei (perioadă de întârziere care depășește 30 de zile lucrătoare).

 

De asemenea, depunerea cu întârziere a pachetelor de raportare crește semnificativ riscul de control fiscal.

 

Situațiile financiare nu pot fi modificate după depunere decât în condiții foarte restrictive. Elementele raportate eronat poate fi modificate în următoarele situații financiare, și raportate fără a mai aduce modificări bilanțurilor deja depuse.

 

Despre autor


Ina Tudor
este consultantul companiilor multinaționale în Accountess și poate fi contactată la adresa [email protected]

 

 
Accountess este un furnizor de consultanță fiscală, audit și raportare financiară pentru companii începând de la mici, până la multinaționale, o alternativă locală la companiile internaționale de profil.

 

Articole recomandate

Autor:
Postat în categoria Știri, în data: 30-03-2019

În mai puțin de patru luni de la lansarea primei versiuni de test, Confidas a ajutat peste 3.000 de antreprenori să verifice firmele cu care intenționau să colaboreze înainte de a încheia contracte. Membrii platformei Confidas, platformă care permite IMM-urilor să vadă și să raporteze companiile rău-platnice, au înregistrat plăți restante de peste un milion EUR.

Autor:
Postat în categoria Articole, în data: 25-10-2019

Antreprenorul poate alege inființarea sediului social în una dintre următoarele locații: o proprietate personală sau închiriată, un spațiu închiriat într-o clădire destinată spațiilor de birouri sau cabinetul unui avocat.

Autor:
Postat în categoria Știri, în data: 15-03-2019

Suntem fericiți să vă anunțăm că Eduard Burghelia, fondatorul Confidas, în vârstă de 21 de ani, a primit premiul „Tânărul antreprenor al anului” din partea Romanian Business Leaders, una dintre cele mai importante comunități de business din România.

Despre Confidas

Bine ai venit pe blogul Confidas!
Aici vei găsi sfaturi de la experți și informații utile afacerii tale.


Confidas este o platformă cu milioane de date despre companiile din România și îți permite să expui public companiile care nu te-au plătit la timp. Utilizatorii noștri au acces la rapoarte de credit, primesc alerte legate de starea financiară a clienților lor și înregistrează incidente de plată pentru a recupera facturile neîncasate mai rapid.


Află mai multe despre Confidas – click aici
Abonează-te la newsletter!
Alătură-te celor peste 500 de companii care primesc cele mai bune sfaturi de business
Următește Confidas
Categorii

Cât de bine îți cunoști clienții?

Vinde cu încredere și diminuează-ți riscul comercial prin verificarea clienților și a prospecților